0

Przewodnik po Yorku cz. III – Muzeum Kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa w Yorku przez wielu uznawane jest za jedną z największych atrakcji tego zabytkowego miasta. I nie chodzi tu tylko o fanów pojazdów szynowych. National Rail Museum przedstawia prawie 300 lat historii kolei i jest największym tego typu muzeum na świecie. W środku znajduje się ponad 1,000,000 obiektów, począwszy od ogromnych maszyn po plakaty, które kiedyś zdobiły ściany dworców kolejowych. Muzeum kolejnictwa

Muzeum znajduje się tuż obok głównego dworca kolejowego i naprawdę łatwo tam trafić. W trzech halach o łącznej powierzchni ponad 8 hektarów znajdziemy dziesiątki zabytkowych lokomotyw, wagonów oraz niezliczone obiekty związane z historią kolei. Jeżeli łudzicie się, że uda Wam się to obejrzeć w 2 godziny to jesteście w błędzie. Najwytrwalsi spędzają tam cały dzień!

Muzeum jest bezpłatne, jednak dobrowolne datki są mile widziane. Zwiedzać można codziennie od 10.00 do 17.00, poza 24, 25 i 26 grudnia.

Muzeum kolejnictwa – Station Hall

Station Hall to miejsce, od którego warto zacząć zwiedzanie muzeum. Jako główna atrakcja występują tutaj pociągi, którymi podróżowała rodzina królewska od czasów królowej Wiktorii. Była to pierwsza monarchini, która wybrała tę formę podróży. Jej podróże odbywały się w specjalnie przygotowanych do tego celu wagonach. Zresztą nie bez przyczyny nazywane są one „Pałacami na kółkach”, znajdziemy tam m.in. biurka, wygodne siedziska i wannę.

Podobno królowa Wiktoria była bardzo przeczulona na punkcie prędkości pociągu, w którym podróżowała. W ciągu dnia pozwalała jeździć tylko 40 mph (ok. 64 km/h) a w nocy jedynie 30 mph (ok. 48 km/h). Mówi się nawet, że w jednym z wagonów miała zamontowany specjalny dzwonek, aby informować konduktora, że jej zdaniem przekracza on prędkość.

W tej części muzeum podziwiać możemy także wiele innych historycznych wagonów i lokomotyw. Zobaczymy tu m.in. jak podróżowała królowa Elżbieta II w czasie wojny, przekonamy się jak wyglądał wagon pocztowy czy wsiądziemy do jednej z lokomotyw i poczujemy się jak konduktor XIX wiecznego pociągu.

Muzeum kolejnictwa

‚Gladstone’

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa

Wagon 1-szej klasy z początku XX wieku

Muzeum kolejnictwa

Victorian Royal Mail Travelling Post Office

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa – Great Hall

W największej Great Hall znajdziemy jeszcze więcej do obejrzenia. To w tej ogromnej hali znajdziemy najszybszą parową lokomotywą Mallard, symbol stylu Art Deco. Ta niezwykła maszyna osiągnęła, 3 lipca 1938, światowy rekord prędkości dla trakcji parowej, który wyniósł 126,1 mph (202,77 km/h).

Innym, słynnym pociągiem, który podziwiać możemy podziwiać w Great Hall jest ochrzczony w Anglii jako Bullet Train (pociąg pocisk), japoński pociąg wybudowany w 1964 roku. Pojazd ten już w tamtych czasach rozwijał prędkość do 220 km/h. Warto zaznaczyć, że eksponat, który znajdziemy w muzeum kolejnictwa jest jedynym takim egzemplarzem znajdującym się poza Japonią.

Nie jestem w stanie opisać Wam nawet połowy eksponatów, które znajdują się w tym budynku. Jest tego tak wiele, że nie wiadomo, w którą stronę patrzeć i co podziwiać w pierwszej kolejności.

Muzeum kolejnictwa

Z platformy widokowej można podziwiać Great Hall z góry

Muzeum kolejnictwa

Zniszczony wagon z 1982 roku.

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa

Bauxite z 1875 roku

Muzeum kolejnictwa

‚Lanky Tank’ 1008

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa – the Warehouse

Ostatnią, ale nie najgorszą halą jest the Warehouse. To chyba najbardziej „zagracona” część muzeum. Przede wszystkim można tutaj znaleźć wszystko, co związane jest z najbardziej rozpoznawalnym wśród Brytyjczyków pociągiem – The Flying Scotsman. Ten niezwykły pojazd został wyprodukowany w 1923 roku przez Doncaster Works dla London and North Eastern Railway (LNER). Jest uznany za dumę narodu brytyjskiego a swoją sławę zawdzięcza kursom na trasie z Londynu do Edynburga, na której ustanowił rekord prędkości. Była to pierwsza lokomotywa parowa, która pokonała granicę stu mil na godzinę.

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa

 

Muzeum kolejnictwa

Muzeum kolejnictwa

Jak przystało na porządne muzeum kolejnictwa znalazła się także platforma 9 i 3/4

Muzeum kolejnictwa

Tak wygląda „goły” pociąg 😉

W następnej części przewodnika zapraszam Was na spacer po parkach i ogrodach. Oczywiście tych w Yorku 😉